“Ik moet weer afhaken” en de gedachte dat dit zou gebeuren bij een uitstapje bezorgde mij veel spanning. Met als gevolg dat ik de nacht ervoor niet goed sliep en met hoofdpijn wakker werd. Kortom, ik begon de dag al niet fit en dan moest ik ook nog eens voldoen aan de verwachtingen van anderen.
Dat was daardoor een instant recept voor een slechte dag. Waarbij ik ook inderdaad moest afhaken en alleen ergens zat te wachten op anderen.

Als ik die spanning en gedachte niet heb, dan kan ik meer, merkte ik na mijn scheiding. Dan is een minder goede dag ook beter op te vangen, want er zijn geen anderen die een mening hebben over mijn niet verder mee kunnen doen.

Sinds ik van mijn klachten af ben, heb ik daar helemaal geen gedachten meer over, ik heb de slechte dagen niet meer. Alleen goede dagen, waarop ik kan doen wat ik wil en heb ik geen invloed op spelbrekers zoals het weer.

 

Ik moet weer afhaken komt in de regel uit

 

De kracht van gedachten is heel erg sterk, dus als je verwacht dat je zult moeten afhaken, dan is de kans erg groot dat dit ook nodig is.
Maar het is natuurlijk nog mooier als jij je daar geen zorgen meer over hoeft te maken.

Deze gedachte van afhaken zorgt voor spanning en dat werkt in je lichaam tegen jou.
De spanning zorgt voor een grotere productie van het stresshormoon cortisol, waarop andere hormonen weer reageren en je zo uit balans raakt.
Als jij uit balans bent, ben je veel gevoeliger voor alles wat er in jou en om jou heen gebeurt.

 

De cortisol verlagen doe je in een paar minuten

 

Ja, je leest het goed, je kunt in een paar minuten dit stresshormoon tot rust brengen. Dus gelijk als je de spanning opmerkt.

Dit heb ik bijvoorbeeld gedaan in de trein op weg naar een examen. Niet door alle punten te gebruiken waar ik normaal op klop als ik EFT toepas. Maar alleen op het punt onder mijn sleutelbeen.
En door zachtjes te herhalen “Ik voel de spanning.” Dus te erkennen wat er op dat moment was.
Daarmee ben ik door gegaan tot ik rustig was en ik heb de rest van de dag nergens meer last van gehad.

Op deze simpele manier kun jij ook aan de slag om een dagje uit wat een slechte dag dreigt te worden, om te buigen naar een goede dag. Een dag waarop jij niet weer moet afhaken.
Vaak kun je wel even naar het toilet om hetzelfde te doen als ik in de trein deed.

 

Ik moet weer afhaken is verleden tijd

 

Als je echt de oorzaken wilt oplossen waardoor je telkens weer moet afhaken, ga je dieper in op wat je voelt.
Alle oorzaken van mijn klachten lagen in mijn opvoeding. Ik mocht niet huilen, laten zien dat ik boos was of teleurgesteld. Mijn leven lang had ik dus geleerd om mijn emoties in te slikken.

Toen ik alle opgekropte emoties oploste met Emotional Freedom Techniques, kon ik weer alles.
Het fijne van deze techniek is dat ik het al snel zelfstandig kon gebruiken. Dus als er iets nieuws op mijn bordje kwam, slikte ik het niet in, maar loste het gelijk op.
Hoe meer ik oploste, hoe meer ik weer kon doen. Binnen een jaar tijd waren niet alleen alle klachten die mij belemmerde opgelost, ik was ook nog eens van alle medicijnen af.

Intussen heb ik een variant leren kennen op de techniek zoals ik het heb geleerd.
Deze is zowel zachter als effectiever, heb ik gemerkt. Die pas ik nu toe voor mijzelf en in mijn praktijk.

 

Wanneer maak jij een einde aan de slechte dagen?

Laat hieronder een reactie achter wat jij gaat doen.

Je kunt gelijk een afspraak maken in mijn agenda.

Neem contact op als je eerst kennis wilt maken.

Wil jij alle blogs over het onderwerp depressief na een ongeluk lezen? Klik dan hier.
Heb jij last van somberheid, op de andere website heb ik algemene blogs over dit thema geschreven.

Vind je het moeilijk om jezelf te accepteren hoe het nu is? Lees dan deze blogs.
Over het thema eigenliefde vind je hier de blogs.

Share This