Er op uit tijdens de vakantie, al geldt dit natuurlijk ook voor andere dagen. In de weekenden een dagje uit, kan ook dezelfde dilemma’s oproepen. Vooral als je eerdere ervaringen hebt die niet zo prettig waren voor jou.

Doordat jij je vooraf al druk maakt, maak je de kans dat het niet zo soepel gaat juist groter. Je gedachten zijn enorm machtig en krachtig, waar je bang voor bent komt dan juist uit. Of je wordt op de dag zelf al wakker met klachten. Denk dan bijvoorbeeld aan misselijkheid, als signaal van angst wat je in je maag voelt.

Vragen die bij jou kunnen spelen zijn dan bijvoorbeeld:

  • Kan ik het wel volhouden?
  • Wat zullen ze wel niet denken als ik niet verder kan?
  • Kan ik wel genoeg pauze nemen tussendoor?
  • Worden ze niet weer boos op mij?
  • Reageren ze hun teleurstelling niet af op mij?

 

Er op uit tijdens de vakantie mag ook voor jou leuk zijn

 

Waarom zou de vakantie na je ongeluk voor jou een zware opgave moeten zijn en mogen de anderen er wel van genieten?
Jij mag toch nog steeds van de vakantie genieten? Ook als je vakantie een wat andere invulling krijgt dan eerder het geval was.

Een reden waardoor jij niet kunt genieten ligt in jezelf. Jij wilt echt nog datgene doen wat je eerst deed. Bijvoorbeeld de hele dag lopen, in de stad of vrije natuur kan dan nog wel een verschil maken.
In dat geval accepteer jij nog niet hoe de situatie nu is.

Een andere reden is dat je reisgenoten van jou verwachten dat jij nog net als voorheen meedoet. Dat ze niet in de gaten hebben dat jij niet meer alles op dezelfde manier kunt doen.
Dan ligt het probleem bij hun, zij accepteren het niet. Daarmee maken ze van hun probleem jouw probleem. Als ze hun teleurstelling uiten, waardoor jij je schuldig gaat voelen dat het voor hun niet leuk is.
Hierdoor maken ze het voor jou moeilijker, want ergens ben je het wel met hun eens. Jij wilt ook nog zo graag die dingen zonder problemen doen.

 

Ontspannen tijdens de vakantie

 

Een ding heb ik wel geleerd: als ik ontspannen ben, kan ik meer.
Alleen wist ik niet hoe ik dat kon doen, ik maakte mij druk om alle vragen die ik in het begin noemde. Dat zorgde juist voor stress, waardoor ik minder kon. Dat je lichaam zo werkt, wist ik toen nog niet.

Gelukkig werkt het bij mij nu anders. Als ik spanning voel, kan ik mijzelf helpen. En dat is iets wat ik jou ook leer als je bij mij komt.
We gaan het niet hebben over alles wat je hebt meegemaakt. Ik vraag je wat jij voelt en dat is ons uitgangspunt.
Als jij bijvoorbeeld boos bent omdat je geen wandelingen van 10 km. kunt maken, starten we daarmee. Komt er daarna verdriet naar boven, is dat het volgende waar we mee verder gaan. Dat is volledig afhankelijk van wat jij voelt reageren in je lichaam.
Om het helemaal weg te halen, krijg je de zinnen waar we mee gewerkt hebben op de mail.

Ik zie tijdens een sessie de gezichtsuitdrukking van mensen volledig ontspannen worden. Zo voelen ze zich ook, zeggen ze.
Waar mensen zich over verbazen, is dat ze al tijdens de sessie effect merken. Daarom hoef je niet ver voor je vakantie aan de slag te gaan.
Ik werk online, dus je kunt zelfs tijdens je vakantie een afspraak hebben.

 

Waar wacht jij nog op?

Laat hieronder een reactie achter wat jij gaat doen.

Je kunt gelijk een afspraak maken in mijn agenda.

Neem contact op als je eerst kennis wilt maken.

Heb jij het gevoel dat je niet gehoord wordt na je ongeluk? Ik herken dat en heb er meer blogs over geschreven.

Vind je het moeilijk om jezelf te accepteren hoe het nu is? Lees dan deze blogs.
Over het thema eigenliefde vind je hier de blogs.

Share This